عالَمی دگر... | ||
عقاید: بخش دوم(متعلق شناخت) وقتی راههای شناخت مشخص شد، باید به این نکته توجه داشت که چه چیزهایی ارزش این را دارند که متعلق شناخت قرار بگیرند، و چه چیزهایی ارزش دانستن راندارند. در روایات ما علم را به صورتهای مختلف تقسیم کردهاند؛ یکی از این تقسیمات، تقسیم علم به عقاید، اخلاق و احکام میباشد، که دانای آن را علامه مینامند. أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِیلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَیَّامِ الْجَاهِلِیَّةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِیَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِیُّ ص ذَاکَ عِلْمٌ لَا یَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا یَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل امام هفتم علیه السلام فرمود: چون رسول خدا (ص) وارد مسجد شد دید جماعتى گرد مردى را گرفتهاند فرمود: چه خبر است گفتند علامهایست. فرمود: علامه یعنى چه؟ گفتند: داناترین مردم است بدودمان عرب و حوادث ایشان و بروزگار جاهلیت و أشعار عربى. پیغمبر فرمود: اینها علمى است که تا دانش را زیانى ندهد و عالمش را سودى نبخشد، سپس فرمود: همانا علم سه چیز است: آیه محکم، فریضه عادله، سنت پا برجا، و غیر از اینها فضل است.(الکافی، ج1، ص: 33) منظور از«آیه محکمه» شناخت اصول دین و اعتقادات به صورت تحقیقی میباشد؛ و منظور از «فریضه عادله» شناخت اخلاقیات میباشد. و درباره «سنت قایمه» بحث احکام و مسائل فقهی مطرح میگردد که وظیفه غیر مجتهدین در این امر تقلید از مراجع تقلید میباشد که متخصصین در امر دین میباشند. ما دو کلمه «چشم» و «چرا» داریم که اولی را باید در حوزه احکام و دومی را در حوزه عقاید به کار ببریم، که متاسفانه اکثر مردم جایگاه این دو کلمه را عوض کرده و مرتب در پی شناخت فلسفه احکام میباشند و تعبد ندارند و حال آنکه در عقاید که جای چرا و تحقیق میباشد به یک تعبد نا بجا اکتفا نمودهاند!!! [ یکشنبه 91/4/11 ] [ 12:32 عصر ] [ حبیب ]
|
||
[ طراحی : روز گذر ] [ Weblog Themes By : roozgozar ] |