سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عالَمی دگر...

×  نکته 5

سؤال: چرا خداوند به خاطر یک گناه چند لحظه­ای یا چند ساعته عذاب دائمی برای بعضی از گناهان قرار داده است؟

مراد از معامله بین جرم و عقوبت (عذاب) در جانب کمیت و از حیث زمان نیست، بلکه در جانب کیفیت و از حیث بزرگ بودن جرم به لحاظ مفاسد فردی و نوعی است. به طور مثال قتل در یک لحظه واقع می­شود، ولی قاتل به حبس­ابد یا اعدام محکوم می­گردد. یک لحظه فرو کردن چاقو در چشم، سبب نابینائی سالیان دراز می شود. البته، ناگفته نماند برعکس پرسش نیز صحیح است، خداوند به خاطر یک کار خوب و شایسته، اعمال ناشایست انسان را از بین می‎برد. (1)

و البته این نکته نیز نباید فراموش شود بعضی­ها طوری بار آمده‎اند که اگر هزاران سال هم در دنیا بمانند مرتکب گناه خواهند شد، خداوند نیز به همین خاطر آنها را عذاب طولانی خواهد کرد. (2)

  ×  نکته 6

سؤال: چرا خداوند بعضی از افراد را ناقص الخلقه آفرید؟

خداوند انسان را به بهترین صورت خلق نموده است، ولی این انسان­ها هستند که بر اثر سوء تغذیه یا رعایت نکردن بعضی از دستورات در حال آمیزش سبب معیوب و ناقص شدن فرزندان خود می­شوند. پس تقصیر خدا چیست؟ مگر خدا مسؤل درست کردن اشتباهات و خراب کاری­های ماست؟ اگر کسی را در زمستان به داخل آب استخر سردی هل دادیم، خداوند باید آب استخر را گرم کند؟ دانستن یا ندانستن پدر و مادر در خاصیت طبیعی اشیاء اثر ندارد، ما اگر ندانیم که در فلان رشته سیم، برق هست و به آن دست بزنیم برق ما را می­کشد، برق صبر نمی­کند، تا ببیند اگر ما بی­اطلاعیم با ما کار نداشته باشد بلکه هر علت طبیعی، نتیجه خاصی را به دنبال دارد. (3)


1. پرسش و پاسخهایی به روز، ص45.   2. پرسش و پاسخهایی به روز، ص46.  3. پرسش و پاسخهایی به روز، ص47.


[ سه شنبه 91/9/14 ] [ 3:37 عصر ] [ حبیب ]
درباره وبلاگ
امکانات وب
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 153426

طراحی سایت