سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عالَمی دگر...

کیفیت غذا:

امام علی علیه السلام در سفارشی به امام حسن فرمودند فرزندم آیا چهار نکته به تو نیاموزم که با رعایت آنها از طبیب بی نیاز شوی؟

عرض کرد چرا ای امیر المومنینن، حضرت فرمود تا گرسته نشده ای غذا نخور و تا اشتها داری از غذا دست بکش و غذا را خوب بجو و قبل از خواب قضای حاجت کن.(1)

در باب کمیت خوردن به اختصار سخنانی گفته شد، اما در باب کیفیت غذا خوردن نیز باید دقت داشت که اولاً هر غذایی را نخورد، ثانیاً هر غذایی را در هر وقتی نخورد، و ثالثاً اینکه در نحوه خوردن هم باید دقت کرد و غذا را به شکل صحیح مصرف نمود.

در بین غذاهایی که وجود دارد برخی در تشدید قوای جنسی و برخی در کاهش قوه شهوت تاثیر مستقیمی دارند که با شناخت آنها می­توانیم میزان مصرف این نوع از غذاها را کم و زیاد کرده و در کنترل نیروی جنسی موفق­تر باشیم.

الف) خوراکی هایی که میل جنسی را زیاد می­کنند :

1)  ویتامین A   : ویتامین A   از ویتامینهای محلول در چربی است که نقش اساسی در تولید مثل ایفا می کند. این ویتامین درسیب زمینی شیرین، هویج، کلم پیچ، شلغم، اسفناج، بروکلی، کاهو، فلفل قرمز و انبه یافت می شود.

2. ویتامین های گروه ب : از ویتامینهای گروه ب، تیامین (1B  )، ریبوفلاوین (B2  ) و نیاسین (B3  ) لازمه میل جنسی کافی می باشد. البته ویتامین­های B5   ،B6   ،   12B   نیز برای کاهش استرس و تنظیم سطح هورمونهای بدن لازمند. ویتامین B3   (نیاسین) باعث ساخته شدن هورمون­های جنسی می­شود. مصرف نیاسین نیم ساعت قبل از فعالیت­های جنسی، هیجان جنسی را افزایش می­دهد. ویتامین B6 از افزایش میزان پرولاکتین که خود باعث کاهش میل جنسی می­شود جلوگیری می­کند. همچنین باعث افزایش باروری در زنان می­گردد. ویتامین 12B در مردانی که اسپرم ناکافی دارند موثر است. پس به طور کلی ویتامین­های گروه ب جهت سلامت تولید مثل لازمند. منابع سرشار از ویتامین­های گروه ب عبارتند از : غلات سبوس دار، تخم مرغ، حبوبات (نخود و لوبیاو..)، محصولات سویا، ماهی سالمون و دیگرماهی های آزاد، مغزجات خام، بروکلی، گوشت کم چرب و موز. موز دارای آنزیم بروملین (Bromelain) است که در افزایش میل جنسی مردان موثر است؛ همچنین سرشار از پتاسیم و ویتامین های گروه ب می­باشد. باید توجه داشت که مصرف نوشیدنی­های الکلی باعث از بین رفتن ویتامین­های گروه ب می­گردد.

3. ویتامین C : ویتامین C جهت عملکرد سالم غدد جنسی لازم است. همچنین اسپرم­ها را در برابر اثر رادیکال­های آزاد که باعث چسبیدن و عدم تحرک آنها می­شود، محافظت می­کند. ویتامین Cاحتمال بارور شدن تخمک توسط اسپرم را افزایش می­دهد. منابع سرشار از این ویتامین مرکبات، توت فرنگی، کیوی، هلو،انبه، گوجه فرنگی وسبزیجات برگ تیره می­باشد.

4. ویتامین E : ویتامین E به تولید هورمون­های جنسی کمک کرده و گردش آنها را بهتر می­کند. همچنین اکسیژن لازم برای اندام­های تناسلی را فراهم می­کند و باعث بهبود استقامت جنسی و رسیدن به ارگاسم (اوج لذت جنسی) می­شود. این ویتامین در لقاح سلول تخم موثر است. ویتامینE در مغزجات، حبوبات، غلات سبوس دار، میوه­جات و سبزیجات یافت می­شود.

5. روی : روی از آنتی اکسیدان هایی است که باعث درست کار کردن غده فوق کلیه می­شود تا بتواند به اندازه کافی انرژی تولید شود. روی برای تولید تستوسترون و افزایش تعداد اسپرم لازم است؛ همچنین باعث افزایش استقامت جنسی می­شود و احساس خستگی را از بین می­برد؛ در ضمن اسپرم را در برابر باکتری­های واژن محافظت می­کند. روی در دانه­های کدوتنبل، تخمه گل آفتابگردان، سیر و اسفناج یافت می­شود.

6. اسیدهای چرب ضروری : اسیدهای چرب ضروری در تولید هورمون­های جنسی نقش دارند و همچنین به ذخیره کردن ویتامین­های محلول در چربی مثل D،E وK کمک کرده و فرد را از نظر جنسی فعال نگه می­دارد. اسیدهای چرب ضروری در دانه کتان، کنجد، بادام، جوانه گندم و کدو تنبل به وفور یافت می­شود.

به طور خلاصه می توان گفت :

غذاهایی که آبکی نبوده، نیاز به پخته شدن دارند و غذاهای شیرین و تند، اثر مثبت بر میل جنسی دارند. پیاز، پیاز کوهی ،تره فرنگی ،سیر، موسیر ،سیب زمینی، کدوتنبل، کدومسما ، زنجبیل، هل، رازیانه، بادیان ،دارچین، فلفل، زردچوبه، زعفران، وانیل، مغزجات، گردو، کنجد، میوه های استوایی مانند آووکادو، انبه و میوه­هایی مانند موز، هلو، شلیل، آلو، سیب، گلابی ، حبوباتی مانند عدس و لوبیا ، و منابع حیوانی مانند تخم مرغ ،گوشت قرمز، مرغ و ماهی آب­های سرد مانند ماهی سالمون و ساردین افزاینده میل جنسی می­باشند.

ب) خوراکی­هایی که میل جنسی را کاهش می­دهند و یا تاثیر منفی دارند:

1. کافئین : مصرف بیش از حد نوشیدنی­های کافئین­دار از طریق فرسودگی غدد فوق کلیوی باعث کاهش میل جنسی می­گردد. مقادیر زیاد کافئین باعث ایجاد استرس در بدن شده که خود باعث کاهش سطح کورتیزول می­شود. این خود منتج به فرسودگی غدد فوق کلیوی می­شود و کاهش توانایی جنسی را به دنبال دارد.

2. چربی­های اشباع شده : مصرف بیش از حد چربی­های اشباع شده باعث رسوب کلسترول در مویرگهای متعدد آلت تناسلی می­شود و جریان خون در آلت را با مشکل روبرو می­کند و در نتیجه فرد نمی­تواند به محرکهای جنسی صادره از مغز به درستی پاسخ دهد. غذاهای بسته بندی شده،Fast food و غذاهای آماده دارای سطح بالایی از چربی های اشباع شده می باشند.

3. الکل : الکل اثر مخربی بر قدرت مردانگی دارد و منجر به ناتوانی جنسی و کوچک شدن بیضه ها در مردان می شود.

4. نیکوتین : نیکوتین باعث آترواسکلروز (تصلب شریان) عروق پنیس (آلت تناسلی مرد) می­شود که این خود موجب ایجاد پلاک در مویرگ­های پنیس و تنگ شدن آن می­شود.در نتیجه گردش جریان خون در آلت دچار مشکل شده و منجر به ناتوانی جنسی می شود.

به طور خلاصه می توان گفت :

غذاهای آبکی،ترش، تلخ ، غذاهای خام که نیاز به پختن زیاد ندارند مثل کاهو و میوه جات ، بعضی از انواع ماهی ها و نوشیدنی­های الکلی باعث کاهش میل جنسی می­شوند.»(2)

اینها مواردیست که نیروی جنسی را افزایش داده، یا از قوه جنسی می­کاهد و یا اینکه گاه تاثیرا منفی بر این قوه حیاتی می­گذارد، که البته در این میان باز توجه به توانایی بدنی شخصی، سفارشات متخصصین تغذیه و مشاورین مذهبی نباید فراموش شود.


1). خصال ص 228.  2). برگرفته از سایت moshavereh.porsemani.ir.

[ سه شنبه 91/9/28 ] [ 1:35 عصر ] [ حبیب ]
درباره وبلاگ
امکانات وب
بازدید امروز: 41
بازدید دیروز: 32
کل بازدیدها: 153515

طراحی سایت