سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عالَمی دگر...

ناموس غصب شده (1)

مقدمه

در طول تاریخ اهل بیت پیامبر(ع)، به خاطر شرائطی که در تاریخ رقم خورد، همواره مورد مظلومیت واقع شدند و حقوق انها مورد غصب غاصبین قرار گرفت. در این میان طرفدارن این بزرگواران و نیز هواداران مخالفین آنها ،همواره در صدد دفاع از بزرگان خویش بودند تا در گذر تاریخ نکته­ای مخفی نماند.

شیعیان اهل بیت در صدد دفا از مظلومیت و آشکار کردن بیش از پیش فضائل ائمه خویش بودند و پیروان خلفاء نیز در صدد لایه پوشی بر خلافها و سنت شکنی­های بزرگان خویش.در این بین فضیلت سازی و کرامت تراشی برای بزرگان یکی از امور رایجی بود تا بر سر خرابکاری­ها سایه انداخته و آنها را مخفی نگه دارد.

حمله به خانه و حی و جسارت به دختر پیامبر لکه ننگی بود بر دامن خلفاء،که اعتراضات حضرت علی (ع) به آنها این امر را شدت می ورزید.در این بین اهل تسنن برای اینکه این دو نکته را ساخته و پرداخته شیعیان بدانند نه یک واقعه تاریخی به دنبال جعل وقایعی رفتند تا بگویند رابطه ائمه با خلفاء خوب بوده و این شیعیان هستند که به این اختلاف دامن میزنند.

بر همین اساس داستان ازدواج عمر با ام کلثوم را پیش کشیدند و به داد و بیداد کردن و مانور دان درباره آن پرداختند، که در مقابل نیز ائمه و بزرگان شیعه به مقابله با آن پرداختند و این ازدواج را در صورت صحت تاریخی امری اجباری دانستند که به خاطر شرائط دوران حضرت به ان امری راضی شده بودند.که در این مقاله به بررسی این نکته تاحدودی پرداخته میشود.

اصل ماجرا

روایات در باب ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم،دختر حضرت علی (ع)بسیار متشتت و مختلف نقل گردیده است.بخاطر همین، بیان یک داستان به عنوان قول قاطع و متفق علیه امری بس دشوار است اما خوب است که بدانیم «نخستین کسی که از اهل سنت این افسانه را دامن زد. ابن سعد (متوفای 230هـ) در الطبقات الکبری است. وی می‌نویسد:

ام کلثوم، دختر علی بن أبی طالب... که مادرش فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بود... عمر بن خطاب با او ازدواج کرد؛ در حالی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود! تا زمانی که عمر کشته نشده بود در کنار او به سر می برد و زید بن عمر و رقیه را به دنیا آورد. بعد از عمر، با عون بن جعفر بن أبی طالب و بعد از آن با محمد بن جعفر ازدواج کرد. وقتی محمد بن جعفر از دنیا رفت با برادرش عبد الله بن جعفر بعد از حضرت زینب ازدواج کرد... (الطبقات الکبری، محمد بن سعد، ج 8، ص 462 – 463)»(بررسی شبهه ازدواج ام کلثوم با عمر)که البته در نقد این نقل بیان شده است که« در این حدیث آمده است که ام کلثوم بعد از به کشته شدن عمر بن خطاب با پسر عمویش عون بن جعفر ازدواج کرد. بعد که عون فوت کرد، با برادرش محمد ازدواج کرد و بعد از آن که محمد فوت کرد، با عبدالله برادر دیگرش ازدواج کرد؛ در حالی که راوی فراموش کرده که عون و محمد هردو در جنگ شوشتر سال 16 یا 17 هجری در زمان خلیفه دوم کشته شده‌اند؛ یعنی همسر دوم و سوم ام کلثوم قبل از همسر اول فوت کرده‌اند!»( بررسی شبهه ازدواج ام کلثوم با عمر)

به هر حال با صرف نظر از اختلافاتی که در این روایات موجود میباشد،این واقعه تاریخی- راست یا دروغ- به گونه­ای با مباحث اعتقادی گره خورده است که،اهل تسنن از آن به عنوان وسیله­ای برای کوباندن بحث برائت در شیعیان، استفاده میکنند.

لذا ما ابتدائاً به صورت بسیار اجمالی به برخی از این اشکالات میپردازیم تا به موضوع مورد بحث خود،که بررسی یکی از اشکالات بر این ماجرا میباشد برسیم.


[ شنبه 91/12/26 ] [ 5:50 عصر ] [ حبیب ]
درباره وبلاگ
امکانات وب
بازدید امروز: 45
بازدید دیروز: 32
کل بازدیدها: 153519

طراحی سایت