سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عالَمی دگر...

  ناموس غصب شده (3)

ادامه اشکالات:

 3- اشکال دیگر، وجود روایاتیست که که به بحث زور و اجبار در این مساله اشاره دارد، که خلیفه دوم با اجبار و تهدید دختر حضرت را به عقد خود در آورد.« ابن سعد نقل می کند که علی (علیه السلام) در جواب خواستگاری عمر فرمود: او دختری کوچک است. عمر در جواب گفت: به خدا سوگند تو حقّ نداری که مرا از این کار منع کنی و من می دانم که چرا او را به نکاحم در نمی آوری....

ابن المغازلی نیز از عمر بن خطاب نقل می کند که گفت: به خدا سوگند! مرا چیزی بر اصرار این خواستگاری وادار نکرد، مگر آن که از رسول خدا شنیدم....

از این حدیث استفاده می شود حضرت بنا به اصرار زیاد تن به این درخواست داد.( شیعه شناسی و پاسخ به شبهات،ج2)

عالم برزگوار جناب شیخ مفید به این امر تصریح داشته و در رساله خویش می­فرمایند:

«و أمیر المؤمنین ع کان مضطرا إلى مناکحة الرجل لأنه یهدده و یواعده فلم یأمنه أمیر المؤمنین ع على نفسه و شیعته فأجابه إلى ذلک ضرورة کما قلنا إن الضرورة تشرع إظهار کلمة الکفر قال الله تعالى إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمان»‏(المسائل السرویة، ص92)

  4- «برخی از نویسنـدگان معتقدند امّ کلثومی که به تزویج خلیفه درآمد، ربیبه امام علی علیه السلام بود، نه دختر صلبی او؛ زیرا اسمـاء بنت عمیس پس از درگذشت جعفر بن ابی طالب، با ابوبکر ازدواج کرد و از این ازدواج دختری به نام امّ کلثوم متولد شد. پس از درگذشت خلیفه نخست، اسماء با علی علیه السلام ازدواج کرد و دختر خود را به عنوان ربیبه به خانه امام آورد، سپس همین ربیبه به عقد عمر بن خطاب درآمد».(گزیده راهنمای حقیقت،) که قطعاً پذیرش این نظریات نیاز به بررسی­های بیشتری دارد که خارج از حوصله و رسالت این مقاله می­باشد.

5- برخی دیگر تفاوت سنی زیاد بین ام کلثوم و خلیفه دوم را دلیلی بر عدم صحت این روایات می­آورند و می­گویند تفاوت سنی این دو نفر خود حکایت از آن دارد که این واقعه افسانه­ای بیش نیست و ساخته و پرداخته ذهن جاعلین حدیث می­باشد. سپس در تبین این مساله می­فرمایند:

« بنا به نقل اهل سنت این ازدواج در سال 17هـ اتفاق افتاده است؛ چنانچه یعقوبی از تاریخ نویسان اهل سنت می‌نویسد:

وخرج عمر إلی مکة سنة 17... وفی هذه السنة خطب عمر إلی علی بن أبی طالب أم کلثوم بنت علی...

عمر، در سال 17 هـ به طرف مکه حرکت و در همین سال از دختر علی بن أبی طالب (علیه السلام) خواستگاری کرد.

ام کلثوم نیز که در آخرین سال زندگی نبی مکرم به دنیا آمده است در زمان خواستگاری عمر هفت سال بیشتر نداشته است. چنانچه ابن سعد در طبقات به این حقیقت اشاره کرده و می‌نویسد:

تزوجها عمر بن الخطاب وهی جاریة لم تبلغ. (طبقات الکبری، ابن سعد، ج8، ص462_463)

عمر با ام کلثوم ازدواج کرد؛ در حالی که هنوز ام کلثوم به سن بلوغ نرسیده بود.

و در روایت دیگری می‌نویسد:

لما خطب عمر بن الخطاب إلی علی ابنته أم کلثوم قال یا أمیر المؤمنین إنها صبیة. (الطبقات الکبری، محمد بن سعد، ج 8، ص 464)

زمانی که عمر، ام کلثوم را از علی (علیه السلام) خواستگاری کرد، علی (علیه السلام) فرمود: ای امیر مؤمنان، او کودکی بیش نیست.

از طرف دیگر عمر بن الخطاب وقتی در سال 23 هـ کشته شد، شصت و سه سال داشته؛ پس در سال 17 هـ 57 سال داشته است؛ یعنی بین ام کلثوم و عمر بیش از 50 سال فاصله سنی وجود داشته است!!!».( بررسی شبهه ازدواج ام کلثوم با عمر،)

اشکالات دیگری در این زمینه وارد شده است که به خاطر جلوگیری از اطاله کلام از آن صرف

نظر میکنیم و اشکال دیگری را که مد نظر می­باشد مورد بررسی قرار می­دهیم.

ادامه دارد..


[ شنبه 91/12/26 ] [ 5:55 عصر ] [ حبیب ]
درباره وبلاگ
امکانات وب
بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 32
کل بازدیدها: 153496

طراحی سایت