سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عالَمی دگر...

ناموس غصب شده (4)

ناموس غصب شده

6- با توجه به روایاتی که به زور و اجبار و تهدیدات خلیفه دوم نسبت به حضرت علی (ع)،اشاره دارند، برخی ام کلثوم را ناموسی می­دانند که از اهل بیت پیامبر اکرم(ص)، غصب شده است. البته ین تعبیر از روایت امام صادق(ع) گرفته شده است. از آن روی که این روایات و جواب به عنوان دست آویزی در کتب اهل تسنن برای خوار کردن و طعنه به شیعیان استفاده شده است به بررسی بیشتر آن می­پردازیم.

اصل روایات

در بین روایات به دو روایتی که در کتاب شریف کافی، وسایل الشیعه و جلد42بحارالانوار مجلسی آمده است اشاره میکنیم:

«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) فِی تَزْوِیجِ أُمِّ کُلْثُومٍ فَقَالَ:إِنَّ ذَلِکَ فَرْجٌ غُصِبْنَاهُ »(الکافی،ج5،ص346/وسایل الشیعه،ج20،ص561/بحارالانوار،ج42،ص106).این ناموسیست که از ما غصب شده است.

اما روایت بعدی که علاوه بر مصادر بالا در نوادر الاشعری نیز به آن اشاره شده است، از این قرار است:

«وفی روایة أخرى عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ لَمَّا خَطَبَ إِلَیْهِ قَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّهَا صَبِیَّةٌ قَالَ فَلَقِیَ الْعَبَّاسَ فَقَالَ لَهُ مَا لِی؟ أَ بِی بَأْسٌ؟ قَالَ وَ مَا ذَاکَ؟ قَالَ خَطَبْتُ إِلَى ابْنِ أَخِیکَ فَرَدَّنِی أَمَا وَ اللَّهِ لَأُعَوِّرَنَّ زَمْزَمَ وَ لَا أَدَعُ لَکُمْ مَکْرُمَةً إِلَّا هَدَمْتُهَا وَ لَأُقِیمَنَّ عَلَیْهِ شَاهِدَیْنِ بِأَنَّهُ سَرَقَ - یعنی علیاً - وَ لَأَقْطَعَنَّ یَمِینَهُ فَأَتَاهُ الْعَبَّاسُ فَأَخْبَرَهُ وَ سَأَلَهُ أَنْ یَجْعَلَ الْأَمْرَ إِلَیْهِ فَجَعَلَهُ إِلَیْه»(الکافی،ج5،ص346/ وسایل الشیعه،ج20،ص561/ بحارالانوار،ج42،ص94 / نوادر الاشعری،ص129)آن گاه که عمر به خواستگاری آمد،امیر مومنان علی (ع)به او فرمودند:او دختر بچه است.

پس از آن عمر،عباس را دید و به او گفت:چه شده؟آیا من عیبی دارم؟

عباس گفت: چرا میپرسی؟

عمر گفت: از پسر برادرت، دخترش را خواستگاری کردم، او مرا رد کرد. به خدا سوگند!چشمه زمزم را پر خواهم کرد،همه کرامت­های شما را نابود خواهم ساخت و دو شاهد علیه علی اقامه میکنم که او دزدی کرده است و دستش را قطع خواهم کرد.

عباس به نزد امیرمومنان علی (ع) آمد و او را از سخنان عمر آگاه کرد و از او خواست تا این موضوع را به او بسپارد،امام (ع) نیز پذیرفت.

روایت اول صراحت به غصب این ناموس علوی اشاره دارد و روایت دوم، وقتی ماجرای زور و اجبار را بیان میکند خود تعبیر دیگری از همان غصب میباشد. در همین جاست که دشمنان اهل بیت به دست و پا زدن افتاده­اند تا این روایات را بر علیه شیعه استفده کنند و آنچه را که خود سزاوار آنند به شیعیان نسبت دهند،که به نمونه هایی از آن اشاره میشود.

ادامه دارد...


[ شنبه 91/12/26 ] [ 5:57 عصر ] [ حبیب ]
درباره وبلاگ
امکانات وب
بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 32
کل بازدیدها: 153506

طراحی سایت