عالَمی دگر... | ||
× نکته 5 سؤال: چرا خداوند به خاطر یک گناه چند لحظهای یا چند ساعته عذاب دائمی برای بعضی از گناهان قرار داده است؟ مراد از معامله بین جرم و عقوبت (عذاب) در جانب کمیت و از حیث زمان نیست، بلکه در جانب کیفیت و از حیث بزرگ بودن جرم به لحاظ مفاسد فردی و نوعی است. به طور مثال قتل در یک لحظه واقع میشود، ولی قاتل به حبسابد یا اعدام محکوم میگردد. یک لحظه فرو کردن چاقو در چشم، سبب نابینائی سالیان دراز می شود. البته، ناگفته نماند برعکس پرسش نیز صحیح است، خداوند به خاطر یک کار خوب و شایسته، اعمال ناشایست انسان را از بین میبرد. (1) و البته این نکته نیز نباید فراموش شود بعضیها طوری بار آمدهاند که اگر هزاران سال هم در دنیا بمانند مرتکب گناه خواهند شد، خداوند نیز به همین خاطر آنها را عذاب طولانی خواهد کرد. (2) × نکته 6 سؤال: چرا خداوند بعضی از افراد را ناقص الخلقه آفرید؟ خداوند انسان را به بهترین صورت خلق نموده است، ولی این انسانها هستند که بر اثر سوء تغذیه یا رعایت نکردن بعضی از دستورات در حال آمیزش سبب معیوب و ناقص شدن فرزندان خود میشوند. پس تقصیر خدا چیست؟ مگر خدا مسؤل درست کردن اشتباهات و خراب کاریهای ماست؟ اگر کسی را در زمستان به داخل آب استخر سردی هل دادیم، خداوند باید آب استخر را گرم کند؟ دانستن یا ندانستن پدر و مادر در خاصیت طبیعی اشیاء اثر ندارد، ما اگر ندانیم که در فلان رشته سیم، برق هست و به آن دست بزنیم برق ما را میکشد، برق صبر نمیکند، تا ببیند اگر ما بیاطلاعیم با ما کار نداشته باشد بلکه هر علت طبیعی، نتیجه خاصی را به دنبال دارد. (3) 1. پرسش و پاسخهایی به روز، ص45. 2. پرسش و پاسخهایی به روز، ص46. 3. پرسش و پاسخهایی به روز، ص47. [ سه شنبه 91/9/14 ] [ 3:37 عصر ] [ حبیب ]
|
||
[ طراحی : روز گذر ] [ Weblog Themes By : roozgozar ] |